Indret din webshop efter de digitalt indfødte

Indret din webshop efter de digitalt indfødte


Hvis man er født efter 1990 og internettets indtog, kan man betegnes som digitalt indfødt. Ifølge Dansk Erhvervs beregninger er det i 2020 gældende for 36 % af den danske befolkning.

Når man vokser op i en digital tidsalder, indrettes ens liv og forbrugsvaner derefter. 93 % af de digitalt indfødte handler således online og dermed udgør de en yderst interessant målgruppe at dykke ned i for e-købmænd.

Det kan godt betale sig at indrette sin webshop efter de digitalt indfødte. 
  

Den digitale forbrugeres købsrejse


Hvilke fænomener og tendenser gør sig gældende, når de digitalt indfødte undersøger, udvælger og køber produkter eller ydelser i 2020? Med viden om, hvordan kunderne foretrækker at handle, kan webshops og andre digitale produkter tilpasses til deres ønsker.

I en årrække har der været fokus på design og brugervenlighed - det skal være overskueligt og nemt at foretage et online køb. Design og navigation på selve hjemmeside og webshop er betydningsfulde faktorer, men den digitalt indfødte efterspørger mere information. 

Høj service og adgang til information


Virksomhedernes digitale platforme skal gerne tilbyde grundige og opdaterede produktinformationer. Som digitalt indfødt vokser man op med nem adgang til information, og derfor vil målgruppen gerne have præsenteret produktets forskellige anvendelsesmuligheder – helst i form af visuelt letspiselige tekster og illustrationer. Det påpeger en undersøgelse fra Fremforsk, center for fremtidsforskning. Det er den visuelle tankegang, der skal lægges vægt på.
Produktinformation skal gerne krydres med billeder, videoer, brugeranmeldelser og produktvarianter. For 34 % af forbrugerne er det relevant, om webbutikken har fået gode anmeldelser, mens 32 % lægger vægt på, om den har et bredt udvalg.   

Efterlign de store virksomheder – anvend et PIM-system


Den øgede efterspørgsel på produktdata stiller nye krav til virksomhedernes ERP-systemer. Det kræver et system, der kan samle og rumme alle produktdata på en gang. IKEA og andre store virksomheder har valgt et PIM-system til at forbedre håndteringen af deres produktinformationer. 
IKEA, der har mere end 422 varehuse i 50 forskellige lande og har over 9.000 produktenheder, anvender et PIM-system, der automatiserer deres produktkataloger og gemmer al produktinformationen i skyen. På den måde kan de bedre koordinere deres markedsføringsindsats.

Der skal nemlig ikke alene tages højde for, hvilke produktinformationer forbrugerne vægter højt, men også hvilke informationer søgemaskinerne kigger efter.
Søgemaskinerne vægter disse informationer højt: 

  • Produktnavn

  • Mærke

  • Bekskrivelse

  • Billeder

  • Video

Forbrugerne vil også gerne have stillet disse oplysninger til rådighed:

  • Salgspris

  • Tekniske egenskaber (materialer, farver, finish, etc.)

  • Dimensioner

  • Vægt

  • Monterings/samlevejledning

  • Behandling

  • Emballage

  • Ydeevne

  • Miljøerklaring

For den digitalt indfødte forbruger vægter disse 3 produktinformationer højest:

  1. Produktanmeldelser

  2. Produktbilleder

  3. Information om bæredygtighed i produktionen


Det kræver et velorganiseret og opdateret produktkatalog at stille såvel forbrugere som søgemaskiner tilfredse.

Hos itpilot kan vi hjælpe med at designe og udvikle en webshop, der lever op til de digitale indfødtes præferencer - kontakt os og hør mere.

DEL DETTE INDLÆG
ArkivEr