Nye opdateringer i Odoo 18
I oktober 2024 præsenterede Odoo den nyeste version – Odoo 18. Hvert år byder Odoo på spændende nye opdateringer og funktionaliteter, der skal optimere arbejdsprocesser og øge effektiviteten i Odoo-brugernes virksomheder.
Odoo 18 byder på en lang række optimeringer og nye muligheder - især for udviklere, men der er selvfølgelig også mange nye features til de daglige brugere. Derfor har vi samlet et overblik over nogle af de vigtigste forbedringer herunder.
I kan også se mere i videoen her:
Bruger I allerede Odoo og er interesseret i at opgradere til Odoo 18, eller er I nysgerrige på at høre mere om Odoo, er I meget velkommen til at kontakte os.
Forbedret brugergrænseflade og navigation
Med Odoo 18 får I en væsentlig forbedret brugergrænseflade. Det opdaterede layout gør det endnu lettere for jer at finde de rigtige værktøjer, når I har brug for dem:
Nyt design og intuitiv navigation
Med Odoo 18 får I adgang til en ny topbar i projektstyringsappen, der gør det nemt at få adgang til essentielle data som analyser, salgsordrer og timesedler. Den nye topbar kan tilpasses efter jeres behov – hver bruger kan selv indstille, hvilke moduler og data der skal vises, så I hurtigt får adgang til de vigtigste værktøjer og rapporter. Dette reducerer oplæringstiden og gør det nemmere at navigere mellem opgaver, hvilket er en klar forbedring i forhold til tidligere versioner.
Smartere virksomhedsskifte
For de virksomheder, der har et multi company-setup, bliver det nu også lettere at skifte mellem de forskellige virksomheder eller datterselskaber. Med Odoo 18 får I nemlig en ny genvej (ALT + SHIFT + U) til hurtigt at skifte til en anden virksomhed. Dermed skal I ikke længere gennemgå flere klik for at skifte kontekst – alt foregår øjeblikkeligt, hvilket sparer tid og forhindrer forvirring, især i komplekse forretningsmiljøer.
Læsbare URL’er
I Odoo 18 er URL’erne blevet væsentligt mere læsevenlige og redigerbare. Hvor Odoo 17 ofte brugte uforståelige ID’er (fx /web#id=123&model=res.partner), viser Odoo 18 nu URL’er, der inkluderer meningsfulde navne – fx /partners/virksomhedsnavn. Dette er klart en fordel for udviklerne, men det gør det også nemt for brugerne at dele links og navigere direkte til specifikke sider, hvilket forbedrer brugeroplevelsen.
Forbedret salgsadministration
Ud over at Odoo har optimeret brugergrænsefladen, så har de også forbedret selve salgsadministrationen. Det har de gjort ved at introducere en række nye funktioner, der gør det endnu lettere for sælgere at administrere deres arbejdsopgaver, kommunikere effektivt med kunderne og arbejde fleksibelt, uanset hvor de befinder sig:
Skræddersyede tilbud
Odoo 18 introducerer en ny PDF Quote Builder, der gør det endnu nemmere for sælgere at oprette skræddersyede tilbud med et professionelt layout. I den nye version er det nemlig muligt at tilføje ekstra dokumenter, der flettes ind i den endelige tilbuds-PDF. Det kan fx være en projektbeskrivelse, produktdokumentation, handelsbetingelser, aftalevilkår m.v.
Derudover kan der tilføjes forskellige headers og footers, så hvert tilbud kan tilpasses hver kunde. Det er også muligt at indsætte dynamiske tekstfelter, som Odoo autoudfylder baseret på indhold fra databasen, fx navne, priserm leveringsdato m.v.
Disse nye, ekstra features er med til at sikre, at tilbuddene kan tilpasses hver enkelt kundes behov.
WhatsApp-integration
WhatsApp er blevet integreret i CRM- og salgsmodulerne i Odoo 18. Dermed kan sælgerne let kommunikere med kunderne direkte fra systemet. Ved at oprette forskellige skabeloner er det let og hurtigt at sende beskeder, uden I skal skrive den samme tekst igen og igen. Her er det også muligt at indsætte dynamiske tekstfelter, som automatisk udfyldes, når en besked sendes. Det kan fx være til kundens navn, tilbuds-/fakturanummer, beløb m.v.
Med WhatsApp-integrationen kan I sikre en hurtigere og mere personlig kommunikation, hvilket kan bidrage til en forbedret kundetilfredshed samt et øget salg.
Offline-funktionalitet
For sælgere, der bruger mobilappen, bliver det også nemmere at arbejde, når de er på farten, uanset om de har internetadgang eller ej. Takket være den nye offline-funktionalitet kan sælgerne nu registrere oplysninger, oprette tilbud og opdatere kundedata, uanset hvor de er. Når mobilappen igen får adgang til internettet, synkroniseres al data automatisk.
Læs mere om den forbedrede mobilapp senere i dette blogindlæg.
Udvidede moduler og forbedrede funktioner
Den nye version af Odoo bygger selvfølgelig videre på de stærke og velkendte apps fra tidligere versioner. Med opdateringen til version 18 får I selvfølgelig fortsat adgang til disse apps – men også til en række nye funktioner, der øger funktionaliteten:
CRM og Salg
- PDF
Quote Builder:
Som skrevet tidligere giver den nye PDF Quote Builder det muligt at oprette skræddersyede tilbud med et professionelt layout. I modsætning til tidligere versioner, hvor tilbudsskabeloner var mere begrænsede, kan I nu nemt tilføje flere bilag samt dynamiske tekstfelter m.v. for at fremhæve jeres produkter. - Forbedret
lead management:
De opdaterede CRM-værktøjer hjælper jer med at skabe et bedre overblik samt at identificere de mest lovende kundeemner. Derudover får I mulighed for at opsætte individuelle mål, som er en klar opgradering i forhold til Odoo 17’s grundlæggende CRM. Alt dette er med til at optimere jeres salgsprocesser.
Lager og Produktion
- Automatisk
batch- og serienummergenerering:
Produkter, der kræver sporbarhed, får nu automatisk genereret batch- eller serienumre ved modtagelse, hvilket optimerer lagerstyringen – en opgradering, der reducerer manuel indsats sammenlignet med Odoo 17. - Direkte
produktoprettelse i POS:
Med Odoo 18 kan I nu oprette og redigere produkter direkte i POS-appen, hvilket gør daglig drift i detailhandelen mere effektiv end i Odoo 17.
Regnskab og Finans
- Avanceret
rapportering:
Med forbedrede dashboards og automatiserede fakturaprocesser får I et bedre overblik over virksomhedens økonomi. Odoo 18 foreslår automatisk validering af leverandørfakturaer efter tre uændrede importer – en funktion, der sparer tid og reducerer fejl. - Nye
dokumentlayout og skabeloner:
I Odoo 18 kan I tilpasse jeres fakturaer og betalingsdokumenter med større detaljeringsgrad og fleksibilitet.
Dokumenthåndtering og e-commerce:
- Styrket
dokumenthåndtering:
Del og organiser filer på tværs af afdelinger med en opdateret dokument-app, der integreres tæt med salg, fakturering og lagerstyring, og som sikrer, at alle vigtige oplysninger er tilgængelige, når I har brug for dem - Opdateret
website builder:
Byg og tilpas jeres hjemmeside og webshop endnu lettere med et nyt sæt snippet-blokke. I har også mulighed for at implementere automatisk oversættelse, så I nemt kan sikre en flersproget online tilstedeværelse.
Yderligere forbedringer
Ud over ovenstående har Odoo også introduceret mange andre, nye funktioner – både til de øvrige apps, men også til Odoo’s grundlæggende system, herunder styrket sikkerhed, en forbedret mobilapp, nye og optimerede API’er samt en forbedret multi company-administration:
Øget sikkerhed
Odoo 18 introducerer avancerede sikkerhedsfunktioner såsom passkeys og forbedret to-faktor autentificering (2FA). Tidligere versioner, som Odoo 17, har grundlæggende sikkerhedsforanstaltninger, men de nye funktioner giver en markant højere beskyttelse mod uautoriseret adgang.
Forbedret mobilapp
Den opdaterede mobilapp i Odoo 18 er designet til at være hurtigere og mere responsiv. Den forbedrede mobilapp understøtter nu også offline-funktionalitet, hvilket betyder, at I kan fortsætte med at arbejde, selv når internetadgangen er begrænset. Det betyder, at medarbejdere på farten kan udføre deres arbejde, registrere oplysninger, fx materialeforbrug, tid m.v. selvom der ikke er en online forbindelse. Så snart appen igen kan forbinde til internettet, synkroniserer den automatisk alle de oplysninger og data, der blev registreret, mens appen var offline.
Offline-funktionaliteten er ikke kun velegnet i forbindelse med feltservices, men også for POS-brugere. Hvis systemet mister internetforbindelsen, kan Odoo-appen fortsat bruges, både til at holde lageret opdateret men også til at tage imod betalinger. Så snart Odoo-appen igen er online, sørger den for automatisk at synkronisere data, herunder også gennemføre de offlinebetalinger, der har været foretaget.
Integration og API-forbedringer
Med optimerede API’er bliver det nemmere at forbinde Odoo 18 med andre systemer og tredjepartsapps. Dette muliggør en mere sammenhængende digital infrastruktur, hvor data let kan overføres mellem forskellige it-systemer.
Læs mere om Odoo-integrationer her ->
Forbedret multi-company administration
Ud over den nye genvej for virksomhedsskifte har Odoo 18 også forbedret den samlede multi-company funktionalitet, så I nemt kan administrere og få adgang til data på tværs af flere datterselskaber uden at miste konteksten.
Hvorfor opgradere til Odoo 18?
Opgradering til Odoo 18 giver adskillige fordele, især hvis I allerede anvender en tidligere version. Med Odoo 18 får I en mere moderne, intuitiv og sikker platform. Derudover sikrer de udvidede AI-funktioner, forbedrede brugergrænseflader og en række nye automatiseringer, at jeres virksomhed kan arbejde mere effektivt og træffe bedre beslutninger.
Inden I opgraderer til Odoo 18, skal I være opmærksomme på, at der kan være behov for tilpasning af eksisterende tilpasninger og integrationer, og der kan være en kort implementeringsfase, hvor systemet skal justeres. Derfor kan det også være en stor fordel at få hjælp af en erfaren Odoo-partner som itpilot, som kan sikre en glidende overgang uden nedetid.
Vil I høre mere om Odoo eller om jeres muligheder for at opgradere til Odoo 18, så kontakt os. Ring til os på 87 25 07 87 eller udfyld kontaktformularen her.