Det er (stadig) vigtigt med en SEO-venlig hjemmeside i 2025


Det er (stadig) vigtigt med en SEO-venlig hjemmeside i 2025

Hvis I vil findes på Google og tiltrække de rigtige kunder, er det altafgørende, at I har en SEO-venlig hjemmeside. Det gælder også, hvis I gerne vil findes af de forskellige AI-modeller og LLM’er som ChatGPT, Perplexity eller Claude.

Det gælder i endnu højere grad nu, hvor AI-modeller som ChatGPT og Perplexity henter svar direkte fra nettet og primært vælger kilder med autoritativt og struktureret indhold.

AI har allerede – og vil også fremadrettet – ændre måden vi søger og finder informationer, virksomheder, ydelser, produkter m.v. Det har ført til stor interesse for begreber som GEO, AEO og LLM-SEO; nye discipliner, der alle relaterer sig til, hvordan man bedst optimerer sin synlighed i AI-genererede søgeresultater. Men grundlæggende handler det stadig om at have en SEO-venlig og -optimeret hjemmeside, hvis virksomheden skal være synlig online.

Hvordan påvirker AI og LLM'er SEO?

Søgemaskiner som Google er i gang med en stor forandring, hvor AI og LLM'er spiller en stor rolle i, hvordan søgeresultater præsenteres. Google har fx udrullet AI-oversigt (AIO), der automatisk genererer svar direkte i toppen af søgeresultaterne, ofte med kilder fra websites, der har stærk autoritet og teknisk struktur. Dette reducerer antallet af klik til hjemmesider. Google forsvarer det dog med, at de kliks, der kommer fra AIO, er mere relevante.

ChatGPT kan også søge direkte på nettet (via søgemaskinen Bing), hvilket betyder, at den kan trække indhold fra jeres hjemmeside, hvis den vurderer det som relevant og troværdigt. Og sådan fungerer det for alle disse forskellige LLM’er.

Det betyder derfor også, at det er vigtigt at sikre, at jeres hjemmeside har:

  • Indhold af høj kvalitet, som AI-modeller kan bruge som reference
  • Troværdighed og autoritet, så søgemaskinerne vurderer jeres hjemmeside som en værdifuld kilde
  • En teknisk optimeret struktur, der gør det lettere for AI at crawle og indeksere jeres indhold
  • Struktureret data (Schema markup), som gør det muligt for AI-modeller og søgemaskiner at forstå konteksten og formålet med jeres indhold

Microsoft har tidligere bekræftet, at Bing og Copilot aktivt bruger Schema markup til at identificere og forstå indhold på websites, hvilket gør det til en central brik i det at blive citeret og synlig i AI-genererede svar.

Ved at optimere jeres hjemmeside både indholdsmæssigt og teknisk kan I sikre, at jeres indhold stadig bliver fundet, selv når AI overtager mere af søgeresultaterne.

Hvad betyder det at en hjemmeside er SEO-venlig?

En SEO-venlig hjemmeside er opbygget og optimeret, så den let kan crawles og indekseres af søgemaskiner som fx Google og Bing. Det handler om alt fra teknisk opsætning og hastighed til brugervenlighed og kvalitetsindhold.

For at en hjemmeside kan betragtes som SEO-venlig, skal den blandt andet:

  • Indlæses hurtigt
  • Have et mobilvenligt og responsivt design
  • Indeholde kvalitetsindhold, der matcher brugernes søgeintention
  • Have optimerede metatags og Schema markup (struktureret data)
  • Have en god intern linkstruktur

At have en SEO-venlig hjemmeside er med andre ord en helhedsorienteret proces, hvor både tekniske, indholdsmæssige og linkmæssige faktorer spiller ind. Derfor kan det være en god idé at udarbejde jeres SEO-strategi med udgangspunkt i SEO-pyramiden.

Når man taler om begreber som AEO (Answer Engine Optimization) og LLM-SEO – altså optimering til den type svar, som AI genererer – handler det bl.a. om at strukturere indholdet med spørgsmål og svar, bruge schema markup og sikre høj troværdighed og faglighed.

De tekniske aspekter

Teknisk SEO er fundamentet for en SEO-venlig hjemmeside, og det spiller en stadig større rolle i takt med, at AI-modeller bliver mere avancerede. En korrekt teknisk opsætning sikrer, at søgemaskiner (og nu også AI-modeller) nemt kan forstå, analysere og indeksere jeres indhold.

Et centralt element for særligt AI-modellerne er Schema.org markup, som strukturerer data på en måde, der gør det lettere for søgemaskiner og AI at forstå jeres indhold. Struktureret data kan hjælpe med at forbedre synligheden i søgeresultaterne ved at levere mere detaljeret information om jeres indhold, produkter, services eller artikler.

Microsoft har meldt klart ud, at Copilot og Bing prioriterer indhold med schema. Det gælder f.eks. FAQ-sektioner, artikler, produkter og organisationsdata. Det samme gør sig gældende for Perplexity og andre LLM’er, der anvender struktur og autoritet som kriterier for, hvad de vælger at citere i deres svar.

Teknisk SEO er altså ikke kun vigtigt for traditionel SEO, men også for hvordan AI-modellerne vurderer og anvender jeres indhold. Læs mere om de tekniske aspekter i SEO-pyramiden.

Skab indhold af høj kvalitet

Indhold er stadig en af de vigtigste faktorer for SEO og digital synlighed. Både søgemaskiner og AI-modeller vægter indhold af høj kvalitet, der leverer reel værdi for brugerne. Derfor er det også vigtigt at fokusere på brugernes søgeintentioner, når I skal skrive tekster: Hvad leder de efter? Hvilke spørgsmål ønsker de besvaret?

Google vurderer blandt andet indhold ud fra E-E-A-T (Experience, Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness). Dette koncept er ikke kun relevant for SEO, men også for hvordan AI-modeller vælger, hvilket indhold de præsenterer som svar på brugernes spørgsmål.

Jo mere fagligt kvalificeret, struktureret og gennemsigtigt jeres indhold er, jo større sandsynlighed er der for, at det bliver brugt som kilde i AI-genererede svar. Det gælder især, hvis I har ekspertudtalelser, veldokumenterede guides og spørgsmål & svar (Q&A-format).

Ved at optimere jeres indhold efter E-E-A-T-principperne kan I sikre, at både Google og AI ser jeres side som en troværdig kilde. Når jeres indhold matcher brugernes behov og samtidig er let tilgængeligt for søgemaskiner og AI, vil det øge jeres synlighed og relevans – både i traditionelle søgeresultater og via AI-modeller.

Læs mere om E-E-A-T her.

itpilot sikrer et stærkt SEO-fundament fra start

Når vi udvikler hjemmesider hos itpilot, sørger vi altid for, at de er teknisk SEO-optimerede fra start. Det betyder, at vi udvikler hjemmesider, der er mobilvenlige og responsive, indlæses hurtigt, har en intuitiv navigation m.v.  Derudover tilbyder vi også at skrive nye, optimerede tekster til hjemmesiden eller at optimere de eksisterende.

Vi ved, at en stærk SEO-strategi starter med et solidt teknisk fundament og kvalitetsindhold. Vi sikrer, at jeres hjemmeside er (teknisk) optimeret fra dag ét – både til traditionelle søgemaskiner og de nye AI-baserede systemer. Læs mere om, hvordan vi arbejder med SEO her.

Vil I have en SEO-venlig hjemmeside?

Hvis I vil sikre, at jeres hjemmeside ikke bare ser godt ud, men også bliver fundet af de rigtige kunder, er SEO afgørende. Hos itpilot hjælper vi med at udvikle SEO-venlige hjemmesider, der både lever op til tekniske krav og indeholder indhold, der skaber værdi for brugerne. Vi sørger for, at jeres hjemmeside er hurtig, mobilvenlig og struktureret korrekt, samtidig med at den er optimeret til at rangere godt i søgemaskinerne. 

Har I brug for en ny hjemmeside eller en optimering af jeres nuværende? Kontakt os, og lad os tage en uforpligtende snak om, hvordan vi kan hjælpe jer med at styrke jeres hjemmeside og synlighed.

Arkiver