E-E-A-T og SEO: Sådan skaber du tillid & synlighed


Google vil have pålideligt og værdifuldt indhold. Med den rette tilgang til EEAT kan I øge jeres troværdighed, forbedre jeres rangering og tiltrække flere kunder.


Kontakt os

Få styr på E-E-A-T – & få succes med SEO


For at jeres virksomhed kan få succes med SEO, er det at I kender til begrebet E-E-A-T.

E-E-A-T står for Experience, Expertise, Authoritativeness og Trustworthiness og er en del af Googles quality rater guidelines.

Selvom E-E-A-T ikke er en direkte ranking faktor, er det vigtigt, at I kender begrebet, og hvad det indebærer, da det kan medføre en større tillid til jeres virksomhed (og dermed også flere konverteringer).

Når I følger principperne fra E-E-A-T, øges sandsynligheden for, at netop jeres hjemmeside bliver vist i brugernes søgeresultater. Googles algoritmer er nemlig udviklet til at give brugerne de mest brugbare og pålidelige resultater til deres søgninger. I Googles Search Central Documentation understreges det derfor også, at SEO grundlæggende handler om at skabe hjælpsomt, pålideligt og people-first indhold. Og E-E-A-T er netop en del af dette.

Det er dog vigtigt at forstå, at E-E-A-T ikke er et element, der kan implementeres direkte på en webside. I stedet er det en ramme, som Google anvender til at evaluere kvaliteten af indhold baseret på erfaring, ekspertise, autoritet og troværdighed.

I det følgende har vi derfor beskrevet, hvordan I kan arbejde aktivt med både Experience, Expertise, Authoritativeness og Trustworthiness. Det er også dette, der danner grundlaget for vores arbejde med SEO for vores kunder.

Experience (Erfaring)

E’et for Experience blev først tilføjet i 2022, og tilføjede altså et ekstra E til E-A-T. Med dette E er der sat fokus på, at I skal demonstrere jeres erfaring med det emne, som I skriver (eller taler) om. Det kan være altafgørende, at I demonstrerer jeres erfaring, når I ønsker at skabe tillid og troværdighed over for jeres målgruppe.

Der er flere forskellige måder, I kan vise jeres erfaring på. Det kan I gøre ved at vise jeres indgående viden om et emne, fx en af jeres ydelser eller produkter. Er der tale om et produkt, kan I gøre det ved at teste produktet – og på samme måde kan I dele viden om jeres ydelser, så jeres målgruppe ikke er i tvivl om, at I har den nødvendige erfaring med produktet eller ydelsen.

Særligt i takt med, at der kommer flere og flere AI-redskaber på markedet, er det vigtigt at vise jeres egne erfaringer. Det er nemlig dét, der adskiller indhold lavet af mennesker fra indhold lavet af AI – AI kan nemlig ikke have real world, first hand erfaringer, og derfor kan det også være svært for AI at levere indhold, der lever op til dette. 

Derudover understreger undersøgelser, at AI-genererede søgeresultater favoriserer indhold fra ægte eksperter. Ved at demonstrere jeres erfaring og ekspertise øger I sandsynligheden for, at AI-drevne systemer anerkender og citerer jeres indhold, hvilket styrker jeres synlighed og autoritet online.

Hvordan kan I vise erfaring?

Der er flere forskellige måder, hvorpå I kan demonstrere jeres erfaring. Har I et fysisk produkt, kan I selv lave produktanmeldelser, produktguides m.v. Det kan både være på skrift eller som video. Derudover kan I også få jeres kunder til at anmelde det pågældende produkt, de har købt.

Er I en servicevirksomhed, kan I demonstrere jeres ekspertise gennem cases, vejledninger, personlige historier m.v. I har naturligvis også mulighed for at få anmeldelser fra jeres kunder. Det kan også være gennem en gennemarbejdet ”Om os”-side på jeres hjemmeside.

Der er altså flere forskellige måder at demonstrere jeres erfaring på. Det vigtigste er, at I skaber indhold baseret på jeres menneskelige erfaringer (first hand experiences).

Husk at når I demonstrerer jeres erfaring med et givent område, er I også med til at skabe tillid hos jeres målgruppe.

Expertise (Ekspertise)

Når det gælder ekspertise, handler det om at vise jeres viden og færdigheder inden for det pågældende område eller emne. Det handler med andre ord om, at I skal positionere jer som eksperter inden for jeres branche.

Det behøver ikke at være en enkelt person, der positionerer sig som jeres ekspert – det kan sagtens være jeres virksomhed som helhed, der er eksperten. I nogle tilfælde kan det dog være en stor fordel at præsentere forfatteren bag teksten. Det kan fx være inden for finans-, jura- eller sundhedssektoren, hvor der er et særligt behov for at kende forfatterens baggrund. Disse brancher hører ind under begrebet YMYL (Your Money, Your Life), hvor indholdet kan have stor betydning eller konsekvens for læseren (læs mere om YMYL i afsnittet her).

Hvordan kan I vise ekspertise?

Der er flere forskellige måder, I kan vise jeres ekspertise på. Ekspertise er ikke ensbetydende med, at man har en lang uddannelse, men at I kan udvise jeres viden og kompetencer. Det gør vi fx selv via vores blog viden om samt vores cases. I dette tilfælde er der tale om vores professionelle ekspertise.

Men det er ikke kun professionel ekspertise, som er relevant. Hverdagsekspertise kan være lige så relevant inden for SEO og E-E-A-T. Der findes mange privatpersoner, der udviser en høj ekspertise gennem deres hobbyprojekter og passioner.

Her handler det naturligvis også om over længere tid at udvise jeres ekspertise. I kan altså ikke forvente, at et enkelt dybdegående blogindlæg om et emne er nok til at booste jeres SEO, særligt når det gælder E-E-A-T-principperne.

Den bedste måde at vise jeres ekspertise på, er ved at producere dybdegående kvalitetsindhold inden for jeres branche. Her kan det også være en fordel at anvende statistikker og data til at understrege jeres pointer samt til at styrke jeres virksomheds troværdighed.

YMYL (Your Money, Your Life)

Når vi taler om E-E-A-T, kommer vi ikke uden om YMYL. YMYL dækker særligt kategorierne inden for sundhed og økonomi. Opererer I inden for disse kategorier er det særligt vigtigt, at I udviser ekspertise (og autoritet). Ukorrekte oplysninger kan nemlig have alvorlige konsekvenser for brugerne eller læserne.

Hører I til under disse kategorier er det derfor vigtigt, at I leverer pålideligt og verificerbart indhold, der viser jeres ekspertise inden for disse emner. I disse tilfælde kan det også være en god idé med en kort forfatterbiografi i indlægget, så forfatterens faglighed og ekspertise understreges.

Authoritativeness (Autoritet)

For at opbygge autoritet kræver det en kontinuerlig indsats fra jer, hvor I skaber relevant indhold til jeres målgruppe. Authoritativeness hænger sammen med de øvrige principper i E-E-A-T, og derfor kan I heller ikke udvise autoritet uden også at vise jeres erfaring og ekspertise – og det skaber i sidste ende tillid til jeres virksomhed.

At have autoritet betyder, at I bliver den kilde, som andre opsøger, for at få viden inden for jeres branche. Når I har en høj autoritet, betyder det, at andre i branchen ser jer som en af lederne inden for jeres branche. Derfor indebærer Authoritativeness også, at I er front runnere og altså på forkant med, hvad der sker i branchen.

At have en høj autoritet har en lang række fordele: Dels vil jeres målgruppe have en høj tillid til jer, men I vil også opleve, at mange andre hjemmesider vil linke til jeres indhold eller på anden måde omtale jer som kilde/reference. Når I lykkes med dette, vil Google se jer som en autoritet inden for emnet.

Hvordan kan I vise autoritet?

Når I opbygger autoritet, handler det blandt andet om at skabe omtale om jeres virksomhed. Det kan I gøre på flere forskellige måder.

Først og fremmest handler det om at skabe kvalitetsindhold, som er værdifuld for målgruppen. Ved at skabe dybdegående indhold af høj kvalitet, der besvarer brugernes spørgsmål, vil andre helt naturligt også linke til jeres indhold.

Derudover kan I også selv arbejde aktivt med linkbuilding. Selvom Google selv har udtalt, at de tillægger mindre værdi til links, spiller det stadig en væsentlig rolle, når man arbejder med SEO. I arbejdet med linkbulding bør I også fokusere på at skabe kvalitetsindhold, der er relevant for den side, som I linker til.

En anden måde at vise jeres autoritet på, er gennem anmeldelser. Derfor bør I have en strategi for, hvordan I indhenter kundeanmeldelser af jeres virksomhed, jeres produkter eller jeres ydelser og løsninger. Ud over at anmeldelser understøtter jeres autoritet, styrker det også brugernes og målgruppens tillid til jeres virksomhed.

Endeligt er det vigtigt at nævne, at autoritet er noget, I skal opbygge over tid. Derfor stiller det også krav til jer om, at I opretholder jeres online tilstedeværelse, og at I derfor også jævnligt udarbejder nyt indhold, I kan dele.

Trustworthiness (Tillid)

Trustworthiness er det sidste bogstav i E-E-A-T og måske også det vigtigste. I bund og grund understøtter Experience, Expertise og Autoritativeness alle Trustworthiness. Der er dog også nogle andre elementer, I skal være opmærksomme på, når det handler om at skabe tillid.

At skabe tillid og troværdighed handler med andre om at være gennemsigtig, pålidelig og troværdig i alle jeres interaktioner med kunderne. I kender det sikkert også selv, når I skal handle på en (for jer) ukendt webshop eller tage kontakt til en anden virksomhed; så har I sikkert også nogle ting, I undersøger, før I tager kontakt eller gennemfører et køb. Det er disse ting, som I også selv undersøger, der er tillidsskabende.

Hvordan kan I skabe tillid?

At skabe tillid er en længerevarende proces. Det kræver en vedvarende indsats at opbygge og vedligeholde tilliden hos jeres målgruppe. Det bedste I kan gøre for at skabe tillid, er ved at være gennemsigtig og pålidelige i alle jeres interaktioner med kunderne.

Nogle af de elementer, som Google blandt andet kigger efter i forbindelse med Trustworthiness, er, om hjemmesiden er beskyttet af et SSL-certifikat, om der er tydelige kontaktoplysninger på hjemmesiden, at der ikke er falske anmeldelser, at indholdet på hjemmesiden holdes opdateret m.v.

Skal vi hjælpe jer med E-E-A-T?


Vil I gerne have hjælp og rådgivning til jeres arbejde med E-E-A-T samt SEO, så er vi klar til at hjælpe jer. Vores Design- og kommunikationsafdeling arbejder dagligt med SEO og E-E-A-T – både for os selv og vores kunder, så vi vil helt sikkert også kunne hjælpe jer!


Ring til os hvis du ønsker yderligere 
oplysninger om E-E-A-T


+45 87 25 07 87


Jeg vil gerne kontaktes

E-E-A-T-principperne går hånd i hånd


Som det fremgår af de foregående afsnit, går E-E-A-T-principperne alle hånd i hånd. E-E-A-principperne understøtter i høj grad troværdigheden for en virksomhed og dens hjemmeside. Når I viser jeres erfaring inden for et emne, vil I typisk også vise, at I har ekspertise inden for området. Det kan derfor også være med til at understøtte jeres autoritet – og det skaber i sidste ende tillid.

Selvom der er forskellige elementer, som I skal arbejde med og optimere mod, når I arbejder med E-E-A-T, så understøtter de alle hinanden. Derfor er det vigtigste fokus for jer at levere dybdegående kvalitetsindhold, hvor I arbejder på at gøre jer til en autoritet inden for jeres branche eller niche. Derfor er det også vigtigt, at I bruger troværdige kilder, lige som I bør gøre en indsats for at få omtale fra andre, fx gennem kundeanmeldelser. Her kan I også have stor gavn af selv at udgive kundecases, som det også står beskrevet i de foregående afsnit.